Langs het ontwrichtende spoor van discriminatie en kolonialisme
De expositie ‘Say it loud’ in het Bonnefantenmuseum draait niet alleen om zwart bewustzijn, maar is ook een schreeuw om meer aandacht voor de koloniale en post-koloniale verhoudingen in de wereld.
James Brown zong: „Say it loud!” Het kinderkoor reageerde vervolgens: „I’m black and I’m proud!” The Godfather of Soul was op die 7de augustus 1968 pas laat klaar geweest met het opnemen voor de instrumentale track. Voor het inzingen werden snel wat jongens en meisjes in de buurt van de studio bij elkaar gezocht. Het waren hoofdzakelijk witte en Aziatische kinderen, maar het effect was er niet minder om. ‘Say it loud’ ademde zwarte trots en zelfbewustzijn, maar zo’n vier maanden na de moord op Martin Luther King ook protest en verzet. In een van de coupletten zong Brown: „We rather die on our feet than keep livin’ on our knees.”
Al die sentimenten zijn terug te vinden op een tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum in Maastricht die ook SAY IT LOUD heet. Soms in een en hetzelfde kunstwerk. Filmmaker en beeldend kunstenaar Kahlil Joseph laat in de fascinerende video-installatie BLKNWS de beelden van twee schermen elkaar voortdurend aanvullen en tegenspreken. Het gaat om registraties van onrecht, vaststellingen van de hardnekkigheid van vooroordelen, maar toont vooral ook volop zwarte iconen, van Venus Wiliams tot John Coltrane. De onnavolgbare voetbewegingen van James Brown komen net zo goed aan bod als tal van verrijkingen van ieders dagelijks leven dankzij zwarte uitvinders. Plus een heleboel ellendige zaken waar zij part noch deel aan hebben gehad.