Steeds meer bedrijven nemen lhbti-rechten op in beleid voor werknemers
Elk jaar tijdens de Pride Week valt het op dat bedrijven zich uit de naad werken om te laten zien hoe inclusief ze zijn. In niet-coronatijden varen er ook een hoop bedrijven mee op een boot tijdens de Canal Pride in Amsterdam. De kritiek is vaak dat die bedrijven dat maar voor de bühne doen en verder weinig doen om de situatie van lhbti's te verbeteren, maar steeds meer organisaties nemen specifieke maatregelen op in hun beleid.
Het is op de werkvloer voor lhbti's wel nog steeds lastiger dan voor hun heteroseksuele collega's. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) uit 2018 blijkt dat een kwart van de lhbti's nog te maken heeft met discriminatie op het werk en dat zo'n 20 procent last heeft van ongewenst gedrag.
Veel bedrijven zijn zich daarvan bewust en proberen daar ook beleid rond te voeren, maar volgens experts kan het nog veel beter. "Ik hoor vaak van bedrijven die mij benaderen: het maakt ons helemaal niet uit wat je doet in de slaapkamer. Daarmee willen ze aantonen dat ze iedereen aanvaarden", zegt Remco Boxelaar van de organisatie Corporate Queer, die zich inzet voor lhbti's op de werkvloer. "Maar lhbti zijn gaat veel verder dan de slaapkamer. Ik wil bijvoorbeeld, net als mijn heteroseksuele collega, vrije dagen hebben als ik een kind krijg."