Vrouwen heten deze week Peter op LinkedIn: 'Iedereen snapt waar het over gaat'
Zeker 500 vrouwen hebben vandaag op LinkedIn hun voornaam veranderd in 'Peter'. Met de tijdelijke naamswijziging willen ze aandacht vragen voor de ongelijke kansen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.
Bij beursgenoteerde bedrijven in Nederland zijn er meer ceo's die Peter heten dan dat er vrouwelijke ceo's zijn. Dat concludeerden het AD en onderzoeksbureau Equileap in 2020. Belangenorganisatie Women Inc. bestudeerde onlangs opnieuw de gegevens over beursgenoteerde bedrijven in Nederland en trekt dezelfde conclusie.
"Het gaat om 93 bedrijven met in totaal 94 ceo's. Van die directeuren heten er vijf Peter. En maar vier directeuren zijn vrouw - dat is 4,3 procent", zegt woordvoerder Cécile Wansink.
De actie op LinkedIn is volgens de belangenorganisatie vooral bedoeld om de bewustwording te vergroten over de ongelijke man-vrouwverdeling in bestuurskamers en hogere managementlagen. "Mensen weten vaak niet dat het zo erg gesteld is met de kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt", zegt Wansink.